Bahagian Khidmat Pengurusan

Bahagian Khidmat Pengurusan adalah diterajui oleh Timbalan Pengarah I JPS Negeri Perak. Sebagai bahagian yang memberi khidmat sokongan kepada JPS Perak, ia dibahagi kepada dua unit utama iaitu Unit Pentadbiran dan Unit Kewangan.

Unit Pentadbiran

Visi
Mewujudkan pengurusan sumber manusia yang cekap dan berkesan ke arah kecemerlangan dalam sistem penyampaian JPS Perak.

Misi
Merancang dan mengurus sumber manusia dengan berkualiti ke arah pencapaian wawasan JPS Perak.

Objektif

  1. Memastikan semua urusan perjawatan, perkhidmatan dan HRMIS diuruskan dengan cekap dan teratur.
  2. Memastikan semua urusan pentadbiran am yang meliputi sistem fail dan surat-menyurat diuruskan dengan sistematik dan efisyen.
  3. Memastikan pengurusan aset alih dan stor dilaksanakan mengikut Tatacara Pengurusan Aset Alih Kerajaan dan Tatacara Pengurusan Stor.


Fungsi
Secara ringkasnya, Bahagian Khidmat Pengurusan ini berfungsi sebagai bahagian sokongan yang menguruskan perkhidmatan, perjawatan, persaraan, hal ehwal kewangan, pentadbiran am, dan kerurusetiaan mesyuarat dan majlis-majlis rasmi jabatan. Selaras dengan perkembangan jabatan serta fungsi jabatan yang bertambah kompleks, bahagian ini perlu juga dirombak dan disusun semula agar dapat menjalankan fungsinya dalam merealisasikan visi jabatan. Bahagian Khidmat Pengurusan berfungsi bagi urusan-urusan berikut :

1. Mengurus semua perkara-perkara berkaitan dengan perkhidmatan seperti berikut :

  • Pengesahan lantikan
  • Pengesahan dalam jawatan dan pemberian taraf berpencen
  • Pelanjutan tempoh percubaan
  • Penetapan gaji masuk
  • Urusan cuti
  • Perubahan Gaji
  • Pelepasan/meletakkan Jawatan
  • Pencen
  • Mengurus semua aspek berhubung dengan tatatertib, kenaikan pangkat, pencalonan bagi darjah kebesaran dan penanggungan kerja.

2. Mengurus Laporan Perisytiharan Harta, permohonan tapisan keselamatan dan menyelaras Laporan Penilaian Prestasi Tahunan JPS Perak.

3. Mengemaskini data dalam sistem aplikasi HRMIS.

4. Mengurus aset alih JPS Perak mengikut Pekeliling Perbendaharaan Bil 5/2007.

5. Mengurusetia mesyuarat-mesyuarat seperti MBJ, Panel Pengurusan Sumber Manusia dan Mesyuarat Jawatankuasa Keutuhan Tadbir Urus jabatan.

6. Mengurus fail-fail gunasama jabatan, edaran surat-surat jabatan dan pelupusan fail.

Unit Kewangan

Visi
Mewujudkan Sistem Pengurusan Kewangan yang berteraskan integriti dan budaya kerja cemerlang.

Misi
Melaksanakan sistem pengurusan kewangan dengan efisyen dan efektif ke arah merealisasikan visi jabatan.

Objektif

  1. Memastikan Bajet Mengurus JPS Perak dirancang, disedia dan diuruskan mengikut keperluan dan keutamaan.
  2. Memastikan Pengurusan Kewangan JPS Perak dilaksanakan mengikut peraturan-peraturan kewangan yang berkuatkuasa dengan cekap dan berhemah.
  3. Memastikan semua Prosesan Bayaran dilaksanakan dalam tempoh 10 hari bagi peruntukan negeri dan 14 hari bagi persekutuan.
  4. Memastikan penyelenggaraan dan penyediaan akaun JPS Perak yang kemaskini, tepat dan teratur.

Fungsi

  1. Penyediaan anggaran belanjawan tahunan untuk JPS Perak.
  2. Mengeluarkan Waran Peruntukan Kecil ke Daerah.
  3. Menguruskan keperluan pindah/tambah peruntukan JPS Perak.
  4. Urusan Pesanan Kerajaan dan bayaran baucer JPS Perak.
  5. Kawalan Buku Vot Belanja Mengurus dan Pembangunan Peruntukan Negeri dan Persekutuan.
  6. Penjualan dokumen-dokumen sebutharga dan tender.
  7. Penyelenggaraan Akaun Amanah Deposit.
  8. Mengurusetia Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Kewangan dan Akaun.
  9. Menyelenggara rekod-rekod kawalan kewangan secara kemaskini dan teratur.

Piagam Pelanggan

  1. Mengagihkan semua waran peruntukan kecil dalam tempoh lima (5) hari dari tarikh penerimaan waran.
  2. Menyediakan Anggaran Belanjawan Mengurus dan Pembangunan bagi tahun berikut sebelum akhir bulan Mac.
  3. Pembayaran dilaksanakan dalam tempoh enam (6) hari dari tarikh penerimaan dokumen yang lengkap.
  4. Memastikan supaya tuntutan perjalanan dan elaun lebih masa dibuat pembayaran dalam tempoh sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh permohonan yang lengkap.
mds-smll
  • Tingkat 4 & 5, Bangunan Seri Perak Darul Ridzuan,
    Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab,
    30000 Ipoh, Perak Darul Ridzuan

  • 605-209 5000
  • 605-254 0290
  • jpspk[at]perak[dot]gov[dot]my
freecounter


Kemaskini Terakhir: 13 June 2025.

© 2025 Jabatan Pengairan dan Saliran Negeri Perak

MYHRMIS MOBILE